Tekstit

Oppilaiden tasa-arvotyöryhmän työskentely

Kuva
Arabian peruskoulun vapaaehtoisista 8.-luokkalaisista koottiin työryhmä, joka suunnitteli keskustelumateriaalit kaikille luokille koulussa koetusta tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta. Meitä ilmoittautui mukaan seitsemän oppilasta. Kokoonnuimme ensin opettajan kanssa pohtimaan, miten tasa-arvosuunnitelma käsitellään luokissa.  Jaoimme materiaalit kahteen osaan: 1.-4. luokat ja 5.-9. luokat. Yli 30 luokkaa keskustelivat aiheesta materiaalien avulla ja opettaja kirjasi keskustelusta koonnit. 8.-luokkalaisten työryhmä kokosi luokkien vastaukset yhteen ja teki niistä esitelmän, jonka he esittelivät opettajille opekokouksessa maaliskuussa.  Suurin osa oppilaista kokee tasa-arvon toteutuvan Arabian peruskoulussa. Luokkien 5.-9. vastauksissa nousi kuitenkin esille eri sukupuolten yhdenvertainen kohtelu erityisesti opettajilta. Luokissa oltiin keskusteltu, että tyttöoletettuja suositaan esim. tuntien häirinnän yhteydessä. Poikaoletetuille annetaan suuremmat seuraukset (kuten Wilma-m...

Yrityskylässä oppii!

Kuva
Yhdeksäsluokkalaiset olivat Yrityskylässä tänä keväänä. Yrityskyläkokemus oli täysin erilainen verrattuna edelliseen, kuudennen luokan Yrityskylään. Yhdeksännen luokan Yrityskylässä pelattiin pääasiassa tableteilla, kun taas kuudennella luokalla Yrityskylä oli konkreettinen kaupunki, jossa pystyi käydä esimerkiksi vaikka Alepassa tai ajamassa kaupunkia ympäri HSL:n potkulaudoilla. Mikä on yrityskylä? Yrityskylä on koululaisille suunnattu leikkimielinen työympäristö. Yrityskylässä käydään kaksi kertaa peruskoulun aikana: kuudennella ja yhdeksännellä luokalla. Yrityskylää varten luokat jaettiin ryhmiin, joissa he tutustuivat yrityksen johtamiseen ja kilpailivat toisia ryhmiä vastaan keräten mainepisteitä ja rahaa. Yrityskylän tarkoituksena on vahvistaa nuorten työelämä-, talous-, yhteiskunta- ja yrittäjyystaitoja leikkimielisen kisan avulla.  Yrityskylään valmistauduttiin koulussa yhteiskuntaopin tunneilla tekemällä Yrityskylään valmistavia tehtäviä. Tehtävistä sai mainepisteitä, joi...

Arabian ysit toivottavat hyvää itsenäisyyspäivää!

Kuva
Juhlimme tänään itsenäisyyspäivää Arabian peruskoulussa. Maanantaina 5.12. koko koulullamme on vapaapäivä, sillä pidimme lauantaikoulupäivän 17.9. Kaikki 9A:n, 9B:n ja 9C:n oppilaat ovat äidinkielen ja kirjallisuuden tunneilla kirjoittaneet itsenäisyyspäiväjuhlapuheet. Niistä kolme kuultiin tänään juhlissa, ja tässä on teille vielä yksi upea puhe. Veteraanit, jääkärit, talvisota, jatkosota, Lapin sota, veljessota, kansalaissota, sisällissota, taistelu, kaatuminen, sisu, rohkeus, urhoollisuus, isänmaa, Ståhlberg, Mannerheim, Ryti, Svinhufvud, Simo Häyhä, Karjala, Petsamo, Salla, torjuntavoitto, aseveljeys, Tuntematon sotilas, valkoinen lumi, siniset järvet ja taivaat, kuohuvat kosket, korkeat tunturit sekä pimeät korvet. Näitä sanoja olemme kaikki ikämme kuulleet Suomen itsenäisyydestä puhuttaessa. Verinen menneisyys ja kansamme selviytymiskamppailu ovat jättäneet vahvan jäljen maamme historiaan. Vaikka muistammekin aikaisempien sukupolvien uhrauksia kunnioittaen, niistä en kerro tässä ...

8.- LUOKKALAISTEN HISTORIALLINEN TAIDENÄYTTELY

Kuva
  Entiset seitsemäs- nykyiset kahdeksasluokkalaiset oppilaat toteuttivat viime keväänä historian ja kuvataiteen yhteisen ilmiön. Oppilaat saivat itse valita jonkin historiallisen tapahtuman 1800-1900 - lukujen väliltä, josta suunnittelivat ja toteuttivat muotoilun työkaluja hyödyntäen näyttävät työt. Ennen työn aloittamista, oppilaat etsivät tietoa ja kirjoittivat lyhyet tietotekstit valitsemaansa historialliseen aiheeseen liittyen. Jokainen sai valita työhön käytettävän materiaalin ja tekniikan itse, ja sen ansiosta töistä tuli monipuolisia.     Töiden toteuttamiseen käytettiin erilaisia tekniikoita, kuten esim. hyödynnettiin jo olemassa olevia valokuvia sekä piirrettiin, kuten näissä ihastuttavissa Japanista ja sen kulttuurista sekä taiteesta kertovissa teoksissa, joiden tekijät ovat Iida-Ilona ja Mari 8C. Oikealla puolella olevan teoksen vaaleanpunainen tunnelma on ihastuttava ja molempien mekot ovat täynnä yksityiskohtia! Osa oppilaista hyödynsi savea ja rakensivat si...

Elämän perusta sarjakuvissa ja animaatioissa

Kuva
Näin kesän lähestyessä 4B- ja 4C-luokkalaiset perehtyivät maapallon elinehtoon - yhteyttämiseen. Perusasioihin tutustumisen jälkeen oppilaat pääsivät tekemään aiheesta sarjakuvia ja videoita. Niistä tuli upeita! Oppilaat saivat miettiä yhteyttämisreaktion osapuolille omia hahmoja ja kuvata kasvien kasvua ja yhteyttämistä miten itse katsoivat kiinnostavaksi. Tässä muutamia taidonnäytteitä 4B:n sarjakuvista:                                4C puolestaan teki animaatioita piirtämällä ensin taustat ja liikkuvat osat. Sitten he kuvasivat ja editoivat itse omat tuotoksensa: Tässä 4C:n hienoja animaatioita: Työt olivat erittäin kekseliäitä ja oppilaat kehuivat vuolaasti toistensa töitä.

Koko koulun Nepal-kävelyn kummikoulun hyväksi

Kuva
Koko koulu osallistui perjantaina 27.5. Nepal-kävelyyn, joka toteutettiin yhteistyössä Interpedia ry:n kanssa. Keräsimme varoja nepalilaisen kummikoulumme Shree Durgasthanin hyväksi. Koulu sijaitsee Dadeldhuran alueella Nepalin Kaukolännessä. Nepal-kävelyn tuotoilla tuetaan kummikoulunne lapsia ja kehitetään koulun toimintaa.  Tihkusade ei haitannut iloista menoa kävelyreitillä. Oli mahtava seurata innokasta osallistumista! 

Kisahuumaa Olympiastadionilla

Kuva
 Arabian peruskoulun 3B luokka testasi viestijuoksukuntoaan Olympiastadionin Kouluviestikarnevaalissa. Sukkulaviestiin osallistui ympäri Suomea joukkueita. Kovaa kannustusta ja iloista jännitystä riitti! Upea kokemus koko luokalle!