Äikän ja kuviksen yhteisprojekti 7.-luokkalaisille







Toteutimme seiskaluokkalaisille äidinkielen ja kuvataiteen yhteisprojektin, jossa oppilaat pääsivät kirjoittamaan omat tarinat ja suunnittelemaan tarinoilleen sopivat kirjankannet. Oppilaat saivat itse valita tarinoidensa aiheet ja kirjankansien toteutustavan. Lopulta saimme lukea monenlaisia, kiehtovia tarinoita ja nähdä erilaisia, upeita kansia!

Projekti aloitettiin tarinoiden kirjoittamisella. Sen jälkeen oppilaat alkoivat suunnitella kirjankansia. Haastattelimme Kristinaa ja Lenniä 7A:lta, Arania 7B:ltä sekä Minjaa ja Iina 7C:ltä projektiin liittyen.





Aran kertoi suunnitelleensa kannet siten, että ne sopisivat mahdollisimman hyvin hänen tarinansa estetiikkaan. Aranin kauhutarinan yksi tapahtumapaikoista on pallomeri, ja siksi hän suunnitteli kansiin kuvan synkästä pallomerestä, jonka pallot hohtavat aavemaisesti. Hän myös tyylitteli tarinan nimen hienosti osaksi kansia.


Iina halusi valita kirjankansiin jonkin tarinan kohtauksen. Hän päätti kuvittaa tulipalokohtauksen, koska se on tarinassa tärkeä ja siitä saisi näyttävät ja värikkäät kannet. Kuvitus sopi myös hienosti tarinan nimeen, joka on “Liekit”. Toteutustavaksi hän valitsi maalaamisen.


Kristina suunnitteli kansista aluksi monta erilaista versiota. Hän halusi, että kansista välittyy kirjan jännittävä ja mystinen tunnelma. Lopulta kansiin valikoitui kuva henkilöstä eräänlaisen verhon tai harson takana. Tämä kuvaa hyvin päähenkilön maailmaa, joka on salaisuuksien verhoama. Takakannesta pystyy päättelemään, että tarina sijoittuu kouluun, sillä kuvassa näkyy henkilö ja koulun käytävä.


Minja tiesi heti, että hän haluaa kirjoittaa hevostarinan. Hänen tarinastaan tulikin jännittävä hevosseikkailu. Kirjansa kanteen hän päätti piirtää tarinan päähenkilön, hevosen ja tallin. 


Lenni halusi harjoitella työssä  kuvankäsittelyohjelman käyttöä. Hän etsi tarinaan sopivia kuvia netistä ja yhdisti ne digitaalisesti. Hän myös käytti aikaa sopivan fontin etsimiseen ja typografisen ulkonäön suunnitteluun. Lennin suunnittelemat kannet huokuvat hyvin tarinan vauhdikasta ja pelottavaakin tunnelmaa.


Tehtävän tekeminen oli oppilaiden mielestä mukavaa, sillä heillä oli niin paljon vapauksia toteutuksen suhteen. Kahden oppiaineen yhdistäminen myös tuntui luontevalta.


Osa oppilaiden omista kirjoista tulee esille äidinkielen luokkaan!








 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

ARMU-viikko

BEIJING DESIGN WEEK- POP UP työpaja

TEHDÄÄN YHDESSÄ- tilataideteos