YSIEN KUVATAITEEN TULEVAISUUS-PROJEKTI
9. luokkalaiset ovat pohtineet syksystä asti pitkän valinnaisen kuviksessa tulevaisuutta. Monivaiheinen ja pitkä projekti on nyt saatu päätökseen ja on aika muistella, mitä kaikkea siihen sisältyikään.



Silmälukujen tilalla vilisee sekä esittäviä että abstrakteja kuvia, räiskyviä värejä, pilkkuja, viivoja sekä erinäisiä muotoja. Kaikissa nopissa on mukana luonnetta ja tunnetta ja vähintäänkin hitunen kunkin tekijän omaa persoonaa. Sinnikästä työskentelyä, taitavat ysit!
1. TULEVAISUUDEN KARTTA
Ensimmäisenä tulevaisuutta tarkasteltiin jokaisen omasta yksilöllisestä perspektiivistä. Tehtävänä oli pohtia omaa tulevaisuutta tekojen ja valintojen seurauksena ja piirtää kartta, jossa eri valinnat muodostavat "tien haaroja", eli erilaisia vaihtoehtoisia seuraamuksia. Pohdinnan kohteiksi oppilaat valitsivat sekä lyhyen että pidemmän aikavälin tulevaisuuskuvia.
Osa pohti tehtävässä yksittäistä päivää, osa peruskoulun jälkeistä elämää, opiskelupaikkoja ja ammattiin suuntautumista.
Kuvallisessa työskentelyssä sai ottaa vapauksia. Tarkoituksena oli tehdä visuaalisesti kiinnostava ja selkeä kokonaisuus.
Poluilta rönsyily ja kaikennäköinen poukkoilu on sallittua, koska se, jos mikä kuuluu elämään.
2. ENNUSTAMINEN
Projektin seuraavassa vaiheessa oppilaat pääsivät kokeilemaan tulevaisuuden tutkimista erilaisten skenaarioiden kautta. Aluksi luotiin erilaisia mahdollisia (ja mahdottomia) tulevaisuuden kuvia kolmeen alakategoriaan: luonto, ihmiset ja arkkitehtuuri. Tehtävänä oli pohtia, kuhunkin hyviä, huonoja ja todennäköisiä vaihtoehtoja. Lopuksi ennustettiin noppaa heittämällä, mitä tulevaisuus tuokaan tullessaan.
5. NOPPA
Projektin päätteeksi ysit yhdistivät tulevaisuus-pohdintojaan matemaattisiin taitoihin ja taittelivat paperista säännölliset monitahokkaat, eli nopat.
Mittailu tuotti jonkun verran päänvaivaa, mutta pikku pähkäilyllä ja reippaalla yhteistyöllä siitäkin selvittiin.
Nopat roikkuvat 2. kerroksen käytävän ikkunoiden edessä. Talven kylmä valo antavat kontrastia värikkäisiin teoksiin. |
Kommentit
Lähetä kommentti