Nelosten maker-kurssilla ratkaistiin haasteita yhdessä

Tänä syksynä nelosten maker valinnaiskurssilla oppilaat työskentelivät erilaisten STEAM (science, technology, engineering, arts, mathematics) haasteiden parissa. Tunnit pidettiin koulumme makerspacessa. STEAM -haasteet kannustivat oppilaita luovaan ongelmanratkaisuun yksin tai pienryhmissä. Ensimmäisillä kerroilla oppilaat rakensivat kokeiluja uudenlaisista keksinnöistä. Keksintöjen ideoinnissa käytettiin muotoiluprosessin vaiheita ideoinnista toteutukseen Armun A:n avulla.


Yksi keksinnöistä oli banaanipuhelin

Keksintöjen ideointia kuvien avulla

Oppilaat harjoittelivat ohjelmointia Lego-robottien sekä erilaisten sulautettujen järjestelmien, kuten esimerkiksi Micro:bitin ja Circuit Playgroundin avulla. Lisäksi oppilaat harjoittelivat 3d-mallinnusta ja jokainen mallinsi itselleen avaimenperän. Viimeisimmillä kerroilla oppilaat mallinsivat myös piparkakkumuotteja.

 

Lego-robotit sumopainiottelussa

Piparkakkumuotteja PET-muovista

Oppilaan merilisko valmistuu 3d-tulostimessa

Yksi haasteista toteutettiin pienryhmässä. Tehtävänä oli rakentaa mahdollisimman korkea torni spageteista ja muovailuvahasta. Pisteitä sai myös ainutlaatuisesta muodosta. Lopuksi jokainen ryhmä pisteytti toistensa työt asteikolla 1-3. Mahtavaa heittäytymistä jokaiselta ryhmältä! Osa innostui rakentelusta niin, että rakentelu jatkui vielä kisan jälkeen.  


Oppilaat tarttuivat haasteisiin innokkaasti jokaisella kerralla. Jokainen sai itse päättää, minkä haasteen parissa työskenteli oman taitotasonsa mukaan. Osa haasteista löytyy Armu Makerspace -sivustolta. Sivustolle pääset tästä









Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

8.- luokkalaisten TET-kokemuksia

Varjovaalit

Riemukasta alkanutta lukuvuotta 23-24!