KAUHUSKENAARIO 7B:n muotoilu-tunneilla!

 


7B- luokan oppilaat ovat päässeet tällä viikolla käyttämään muotoilutaitojaan todella kinkkisen ongelman äärellä. Oppilaille väläytettiin pelottava (vaikkakin kuvitteellinen) lähitulevaisuuden skenaario: Koulu, jossa oman puhelimen käyttö välitunneilla olisi myös yläkoululaisilta kielletty! Skenaarion toteutuessa lähes puolen tunnin pituisille tauoille tarvittaisiin kipeästi vaihtoehtoista tekemistä.




PULMA:  Miten viettää välituntia ilman puhelinta?






Oppilaat lähtivät säikähdyksen sekaisin tuntein pohtimaan ratkaisua kiperään pulmaan ja alun kummastelun jälkeen hienoja ideoita alkoikin nopeasti syntyä. 






VAIHE 1:

Keksi vähintään 5 ideaa 
kuinka välituntia voisi 
viettää ilman puhelinta.

Huonoja ideoita ei ole.
Kirjoita ideat lapuille.










VAIHE 2:


Valitse yksi parisi ideoista ja keksi kiinnostavia ratkaisuja, 
eli miten ideaa voitaisiin käytännössä toteuttaa. 

Ratkaisuja keksitään jälleen viisi kappaletta, jokainen omalle
lapulleen.




VAIHE 3:

Valitkaa yhdessä parin kanssa parhaat
ratkaisuehdotukset
ja pisteyttäkää ne näin

3 pistettä: Timanttinen idea
2 pistettä: Ihan hyvä
1 pistettä: Semi ok








Pöydät alkoivat täyttyä lappusista sitä mukaa, kun ratkaisuideoita kehiteltiin eteenpäin ja uudet ideat seurasivat edeltäjiään. Suunnittelun ohessa osa oppilaista mietti myös ympäristöystävällisempiä tapoja post it-lappu-vaiheelle. 

"Pitäis olla sähköisiä post it-lappuja." "Tai sit nää vois uusiokäyttää." 

Upeaa innovointia tyypit! 






VAIHE 4:

Tehkää ratkaisustanne dia-esitys 
ja esitelkää se muulle ryhmälle. 

Panostakaa selkeyteen ja visuaalisuuteen.














Tässä mahtavia ratkaisuehdotuksia:


-Kiinnostavia kirjoja lisää koulun kirjastoon
-Rauhallinen tila lukemista varten
-Koulun kirjastoon kirjastokortti jokaiselle
oppilaalle


Yhdestä luokasta tehdään unihuone, johon voi
välitunneilla mennä nukkumaan. Tilassa käytetään
vuoro-systeemiä, ettei tule ruuhkaa.

















Jos puhelimia ei voisi enää käyttää, 
niin onneksi on läppärit. :D















Lisäksi pulman ratkaisuksi ehdotettiin:

-Pingiksen ja pöytäfutiksen pelaamista, ja näissä luokkien välisiä turnauksia
-Erilaisia kävelykisoja, joissa palkintoina olisi ämpäreitä (ja välillä myös jäätelöä)
-Musiikin kuuntelua, johon liittyisi levyraateja ja musavinkkaus- listoja
-Kavereiden kuulumisten kyselyä


 




VAIHE 5: 

Arvio omasta onnistumisesta ja
vertaisryhmän, eli luokkakaverien palaute.



Arvio omasta parityöskentelystä. Missä onnistuitte?
Mikä tuotti vaikeuksia?


Muu luokka antaa kannustavaa ja rakentavaa palautetta.




















Erinomaista pulman ratkaisua ja muotoiluosaamista 7B! Huikeita ja tervetulleita vaihtoehtoisia välitunti-puuhia. 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

8.- luokkalaisten TET-kokemuksia

Varjovaalit

Riemukasta alkanutta lukuvuotta 23-24!