8.- luokkalaisten TET-kokemuksia

 


Mikä on TET

TET eli työelämään tutustuminen on osa yläkoulun opetussuunnitelmaa ja se on lyhyt työharjoittelu. TET jaksolla tutustutaan työn tekoon. TET käydään 8 ja 9 luokilla ja se kestää meidän koulussa viikon. Oppilas itse huolehtii, hakee ja kyselee eri paikoista, että pääseekö TET:in. Jos oppilaalla on ongelmia saada paikkaa tai ei vain saa, niin silloin koulun opinto-ohjaaja auttaa. Opinto-ohjaajan kanssa voi soitella eri paikkoihin ja, jos ei saa paikkaa niin hän keksii kyllä paikan. Jokainen oppilas saa TET paikan ja se voi olla mikä tahansa.


Tässä kahden 8.- luokkalaisen kuvaus omasta TET-kokemuksestaan:


Päiväkoti

Suoritin 8. luokan TET- harjoittelun päiväkoti Floorassa 1-2 vuotiaiden ryhmässä.Valitsin tämän paikan koska varhaiskasvatuksen ala kiinnostaa minua paljon. Olen itse ollut Flooran päiväkodissa ja oli kovin kiinnostavaa nähdä kuinka päiväkodin tilat, opetus ja muu olivat muuttuneet. 


Työtehtäviini kuului lasten kanssa leikkiminen ulkona ja sisällä, aamupalan ja päivällisen tarjoilu, nukuttaminen sekä lasten auttaminen ja heidän peräänsä katsominen. Lapset olivat mukavia mutta aika äänekkäitä. 


Yhtenä päivänä olin eskareiden ryhmässä. Esikoulu eli eskari alkaa nykyään vuotta aikaisemmin eli se on kaksivuotinen. Heillä oli joka päivä eskari piiri, jossa harjoiteltiin muun muassa toisten kuuntelemista ja huomioonottamista yms. Eskareiden kanssa oli todella mukavaa leikkiä ja he innostuivat tettiläisestä enemmän kuin nuoremmat lapset. 


Päiväkodin ohjaajat olivat hyvin osaavia, ammattimaisia ja mukavia. Päiväkodin opettajan työ on hyvin hektistä, sillä ryhmissä lapsia on aika paljon ja jokaista täytyisi valvoa ja auttaa samaan aikaan. Kysyin yhdeltä opettajalta että millaisena hän näkee alan työ tilanteen. Hän vastasi että hyvin haastavana etenkin on pulaa henkilökunnasta. 



Faunatar

Suoritin 8. luokan TET-harjoittelun kauppakeskus Redin Faunattaressa. Olen aina ollut kiinnostunut eläinten hoidosta ja pienemmän kaupan toiminnasta, joten Faunatar oli täydellinen paikka siihen.


Minulla oli vain viisi työtehtävä jotka tein joka päivä ja ne tehtiin ensimmäisenä aamulla. Ensimmäiseksi lakaisin lattiat, pesin lattiat ja pyyhin pölyt hyllyistä ja tuotteiden päältä. Myös pääoven matto täytyi imuroida, mutta se katosi keskiviikkona, joten loppuviikosta sitä ei voinut tehdä.


Viikon aikana pääsin auttamaan toisia harjoittelijoita ja tekemään heidän kanssaan yhteistyötä. Teimme kahtena päivänä uusia hintalappuja sekä tarkistimme hintoja muun muassa matelijoiden ja kalojen hoitoon tarkoitetuista tuotteista. Päätimme myös järjestellä koirien pannat, hihnat sekä valjaat ja tehdä tilaa uusille koirien vaatteille. Koska olin valmis kastelemaan käteni, pääsin pesemään kalojen akvaarioiden lasit ja koristeet.


Ehdottomasti paras puoli Faunattaressa oli eläimet. Pääsin näkemään viljakäärmeiden ruokinnan, auttamaan hamstereiden sekä gerbiilien ja matelijoiden hoidossa sekä totuttamaan pupuja ihmisiin. Päivää piristi myös koirat, jotka kävivät päivän mittaan liikkeessä. Hauskaa oli huomata, että ei ollut yhtäkään päivää, jolloin koiria ei olisi käynyt.


Faunattaren työntekijät olivat mukavia ja osaavia. He neuvoivat ja auttoivat mielellään ja avun pyytämisen kynnys oli todella pieni. Vaikka olin vain viikon harjoittelussa, me viisi harjoittelijaa tulimme hyvin toimeen ja tutustuimme toisiimme. Kysyin yhtenä päivänä minkälaisena vastuuhenkilöni näkee Faunattaren tulevaisuuden. Hän vastasi, että luultavasti hyvänä, koska he myyvät eläimille ruokaa ja tarvikkeita. Myös siitä, että kaupoissa myydään eläimiä on plussaa.





Teksti: Minja ja Iina 8C






Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Riemukasta alkanutta lukuvuotta 23-24!

Oppilaiden tasa-arvotyöryhmän työskentely

Varjovaalit